عمل های چاقی چیست

انواع عمل جراحی چاقی را بشناسید

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات مرتبط با سلامتی است که در سال‌های اخیر با تغییر عادات زندگی رواج یافته و دارای تبعات بسیاری در رابطه با سلامتی است. راهکار رهایی از چاقی ورزش و داشتن رژیم منظم و اصولی است. اما برخی از افراد نتیجه مطلوبی برای کاهش وزن خود توسط انواع رژیم غذایی و ورزش دریافت نمی کنند. در این شرایط گزینه‌ای که برای لاغر شدن سریع پیشنهاد می‌شود، عمل جراحی چاقی است که انواع مختلفی دارد و با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک پیشنهاد می‌شود. در این مقاله از سایت دکتر جمیلی؛ فوق تخصص جراحی چاقی، درباره انواع عمل چاقی و کاندیدای مناسب آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

منظور از جراحی چاقی چیست؟

جراحی چاقی یا عمل باریاتریک (Bariatric surgery) از راهکارهای موثر برای درمان چاقی و اضافه وزن است که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. جراحی های چاقی با محدود کردن حجم معده و با ایجاد قابلیت عدم جذب مواد غذایی و مواد مغذی منجر به کاهش وزن می‌گردد. اغلب جراحی‌هایی که با هدف کاهش وزن انجام می‌شوند، با استفاده از تکنیک‌های کم تهاجمی (جراحی لاپاراسکوپی) است.

این جراحی ها تغییراتی در سیستم گوارش فرد برای کمک به کاهش وزن ایجاد می کند. جراحی های چاقی اغلب انتخاب افرادی است که روش‌های گوناگون در کاهش اضافه وزن و لاغری آنها موثر نبوده و وزن بالا منجر به بروز مشکلات جدی در سلامتیشان شده است.

هدف از عمل جراحی چاقی

همانطور که اشاره شد، عمل چاقی نوعی جراحی برای کاهش وزن در افرادی است که به کمک ورزش یا رژیم غذایی، موفق به لاغری نشده اند. بهتر است بدانید که بیماری اضافه وزن در برخی می تواند باعت بروز بیماری های خطرناکی مانند دیابت نوع 2، فشار خون بالا، مشکلات تنفسی و مشکلات ستون فقراتی شود. حتی چاقی مفرط می تواند احتمال بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. همچنین، تاثیر چاقی بر ناباروری بر اساس تحقیقات اخیر به اثبات رسیده است.

در نتیجه هدف از انواع عمل های چاقی، تنها کاهش وزن یا تناسب اندام نبوده و در حقیقت این عمل های لاغری به حفظ سلامت افراد کمک می کند. به عنوان مثال فردی که علاوه بر چاقی از دیابت یا فشار خون بال رنج می برد، می تواند با انجام جراحی های لاغری علاوه بر کاهش وزن به بهمبود و کنترل بیماری کمک کند.

انواع جراحی های چاقی

انواع عمل چاقی

جراحی های چاقی که به منظور لاغری و کاهش وزن انجام می شود، انواع مختلفی دارد. از این‌رو با مراجعه کردن به متخصص و بهترین جراح لاغری می‌توان نوع جراحی را متناسب با بدن فرد، میزان سلامتی و موارد دیگر بررسی کرد. به طورکلی عمل چاقی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شود که عبارتند از:

۱- عمل های جراحی محدود کننده مصرف غذا که شامل: اسلیو معده و حلقه گذاری می شوند.
۲- عمل های جراحی محدود کننده مصرف غذا همراه با ایجاد اختلال در جذب غذا که شامل انواع عمل های بای پس می شود.

اسلیو معده

اسلیو معده یکی از انواع عمل های چاقی است که یک محیط از قسمت معده جدا شده و معده ای کوچک ایجاد می‌شود. از آنجایی که حجم معده در این عمل کاهش می یابد، میزان مصرف موادغذایی و دریافت کالری در افراد کاهش یافته و فرد زودتر احساس سیری می کند. مراجعه به بهترین جراح اسلیو معده شاید اصلی‌ترین قدم بیمار در این مسیر باشد.

حلقه گذاری (باندینگ معده)

باندینگ معده یا گذاشتن حلقه از دیگر روش های جراحی چاقی برای محدود کردن غذای مصرفی است. در این روش با کار گذاشتن حلقه ای قابل تنظیم در بخش بالایی معده و یک مخزن کوچک، تنظیمات بعدی معده زیر پوست شکم انجام می شود. نحوه انجام کار به این صورت است که از طریق تزریق مایع از خارج به داخل مخزن، باندیگ کار گذاشته شده تنگ تر و غذای ورودی به معده محدود می شود.

بای پس معده

جراحی بای پس معده از جمله عمل های چاقی است که علاوه بر محدود کردن غذای مصرفی با کاهش حجم معده می تواند با اختلال در جذب غذا به لاغری کمک کند. در این روش جراح حجم عمعده را کاهش داده و با ایجاد مسیری کوتاه تر از معده به روده، غذای مصرفی کاهش و سریعتر دفع می شود. در حقیقت، در این روش تعداد کالری‌ها و مواد مغذی که در بدن جذب می‌شود، کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که این عمل انواع مختلفی دارد که شامل بای پس معده کلاسیک، مینی بای پس معده و بای پس معده همراه با سوئیچ اثنی عشر می شود.

عمل چاقی برای چه افرادی مناسب است؟

چاقی یک بیماری متابولیکی است که موجب ایجاد حس نارضایتی و مشکلات فیزیکی در فرد می‌شود که راهکار برطرف سازی این بیماری متابولیکی، عمل چاقی است. اگرچه جراحی چاقی دارای انواع مختلفی است، اما برای همه افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند، مناسب نباشد.

مهمترین مشخصه برای کانید جراحی های چاقی، میزان BMI یا همان شاخص توده بدنی است. به طورکلی، افرادی که شاخص توده بدنی آنها (BMI) بیشتر از 35 است یا بیش از 45 کیلوگرم اضافه وزن دارند، در دسته مبتلایان به بیماری چاقی قرار می‌گیرند. در مجموع عمل چاقی برای افراد با شرایط زیر توصیه می شود:

  • افراد با شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 35
  • عدم کاهش وزن با وجود رژیم غذایی و ورزش های منظم
  • افراد با چاقی مفرط همراه بیماری های مانند فشار خون و دیابت نوع 2
  • احتمال بروز مشکلاتی مانند سکته قلبی و مغزی، ناباروری که به سبب چاقی فرد را تهدید می کند.

عوامل موثر در انتخاب نوع عمل چاقی

اگرچه هدف از انواع عمل های چاقی، کاهش وزن و تناسب اندام است، اما نوع جراحی چاقی باید متناسب با بدن فرد باشد. انتخاب نوع عمل جراحی معمولا به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، میزان شاخص توده بدنی (BMI)، بیماری های مرتبط با چاقی و شرایط سلامت روانی بستگی دارد.

پزشک با بررسی کردن موارد فوق یکی از روش‌های جراحی را انتخاب و نسبت به لاغر کردن فرد اقدامات لازم را انجام خواهد داد. هر کدام از روش های فوق مزایای مخصوص به خود را دارد. یکی از اساسی‌ترین علت‌هایی که برای مراجعه به پزشک و انتخاب روش‌های انواع چاقی توسط پزشک وجود دارد این است که عدم انتخاب صحیح نوع عمل می تواند عوارض جدی برای فرد ایجاد کند. لذا انتخاب بهترین نوع عمل چاقی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

جراحی لاپاراسکوپی و چاقی

چه کسانی برای جراحی چاقی مناسب نیستند؟

اگرچه افراد با اضافه وزن مفرط و شاخص توده بدنی بالا می تواند گزینه مناسبی برای جراحی باریاتریک باشند. اما در برخی موارد این روش ها توصیه نمی شود. به طورکلی، این عمل ها برای افراد زیر مناسب نخواهد بود:

  • افرادی با BMI کمتر 30 تا 35
  • افراد با سابقه سوء مصرف دارو، الکل و مواد مخدر
  • افرادی که نمی توانند به تغییر مادام العمر در رژیم غذایی و عادات ورزشی متعهد باشند.
  • افراد با سابقه مشکلات روحی و اختلالات رفتاری
مزیت عمل چاقی

مزایای جراحی چاقی چیست؟

عمل جراحی چاقی یک روش رایج و سریع برای رهایی از چاقی و اضافه وزن است که مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت.

کاهش وزن و افزایش اعتماد بنفس

اولین و مهم‌ترین مزیت عمل چاقی ایجاد تغییرات ظاهری بارز است که به کاهش وزن کل اندام های فرد کمک می کند. علاوه بر ایجاد حس رضایت شخصی در فرد، اغلب موجب افزایش اعتماد بنفس می‌شود. افراد با اضافه وزن اغلب با کاهش اعتماد بنفس مواجه هستند و از حضور در اجتماع می ترسند. عمل های باریاتریک با کاهش وزن می تواند اعتما بنفس از دست رفته افراد را نیز بازگرداند.

بهبود بیماری های مرتبط با چاقی

بهبود انواع بیماری که دلیل بروز آنها چاقی است، یکی دیگر از مزایای مهم عمل چاقی است. مشکلاتی نظیر مشکلات قلبی، تنفسی، قند خون و دیابت، دردهای مفصلی ناشی از وزن بالا در افراد دارای اضافه وزن دیده می‌شود که پس از کاهش وزن، بیشتر آنها به اندازه چشمگیری کاهش و بهبود می‌یابند. بر اساس تحقیقاتی که در سال‌های اخیر صورت گرفته و نتایج آن منتشر شده است، جراحی چاقی در درمان ناباروری افراد دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی موثر است.

جای زخم و بخیه کوچک

نگرانی بیشتر افراد از دوران نقاهت بعد از جراحی و جای بخیه و میزان اسکار است و بیشترین سوالات حول محور این دو موضوع است. بهتر است بدانید جراحی به روش لاپاراسکوپی با ایجاد برش‌های کوچک روی شکم انجام می‌شود و جای بخیه آن بسیار کوچک است و احتمال ماندن آن روی بدن بسیار کم است. عمل اسلیو نیز دارای بخیه‌های کوچکی در بدن است که بهبود آن بسیار سریع رخ می‌دهد پس به هیچ‌وجه نگران جای بخیه نباشید.

دوره نقاهت کوتاه مدت

از آنجایی که این جراحی ها به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، مدت زمان نقاهت این جراحی نیز بسیار کم است. همچنین، امکان انجام فعالیت‌های معمول و از سرگیری کارها بعد از ۱۵ روز وجود دارد. البته بهتر است در این مدت کارهای سبک انجام دهید و تحت فشار قرار نگیرید. بعد از گذشت یک ماه از عمل جراحی چاقی شما کاملا به زندگی روتین و عادی خود باز خواهید گشت.

نکات ضروری برای انجام انواع عمل چاقی

همانطور که اشاره شد، عمل های باریاتریک یا چاقی با هدف لاغری و بهبود بیماری های زمینه ای ناشی از چاقی مانند دیابت یا فشار خون انجام می شود. اما بهتر است قبل از عمل نکاتی را در نظر داشته باشید. مواردی که نیاز است پیش از انجام انواع عمل چاقی از آن مطلع شوید، به شرح زیر است:

لاغری به مرور زمان

اگر قصد انجام یکی از انواع عمل های چاقی دارید دارید، بهتر است بدانید که این عمل ها با جراحی های لاغری موضعی متفاوت است. در حقیقت اگر با اضافه وزن بالا تحت عمل قرار می گیرید، پس از پایان عمل با اندامی لاغر از اتاق عمل خارج نمی شوید. در واقع کاهش وزن در عمل های چاقی به مرور زمان صورت می گیرد. پس از عمل بیمار با تغییر سبک زندگی شامل پیروی از یک رژیم غذایی و ورزش مناسب به وزن ایده آل می رسد. این تغییر وزن بین 6 تا یک سال به طول می انجامد.

عمل چاقی با لاپاراسکوپی

یکی از نکاتی که باید توجه کرد این است که در انجام جراحی دیگر از روش‌های قدیمی و به اصطلاح عمل باز استفاده نمی‌شو. اکثر عمل های چاقی به روش لاپاراسکوپی انجام می شود. به این صورت که سوراخ‌های کوچک بر روی شکم ایجاد شده و به کمک دستگاه لاپاراسکوپ مجهز به دوربین این عمل انجام می شود. مزیت این روش نسبت به عمل های باز این است که زخم ها کوچک و روند بهبودی بسیار کوتاه است.

درمان بیماری ها با جراحی چاقی

 بعد از انجام دادن جراحی‌های چاقی از بیماری‌هایی مثل فشار خون، درد مفاصل، دیابت می توان در مدت زمان کوتاه به طور کامل رهایی یافت. البته بهتر است که بعد از جراحی رژیم غذایی که پزشک توصیه کرده را رعایت کرد.

هزینه جراحی چاقی

هزینه عمل چاقی در زمان‌های مختلف ممکن است تحت تاثیر عوامل گوناگون تغییر یابد. از مهمترین عوامل موثر بر روی تعیین قیمت نهایی جراحی های چاقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه مشاوره‌ پیش از جراحی چاقی و پس از آن
  • دستمزد جراح لاغری
  • هزینه دریافتی توسط متخصصین بیهوشی
  • هزینه‌ بستری در بیمارستان
  • هزینه خدمات دریافتی در بیمارستان
  • کیفیت لوازم مصرفی در حین عمل
  • هزینه معاینات بعد از عمل

در حالت کلی هزینه‌های جراحی چاقی نسبتا بالاست، اما در مواردی تمامی یا بخشی از آن تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. اگر این عمل جنبه درمانی داشته و برای کنترل تهدیدات موجود در رابطه با سلامت فرد باشد، بیمه هزینه آن را تقبل می‌کند. اما اگر شخص حائز شرایط تقبل بیمه نباشد، یعنی شاخص توده بدنی او کمتر از ۴۰ بوده و سلامت او توسط بیماری‌های خطرناک مرتبط با چاقی تهدید نشود، تمامی هزینه‌ها برعهده خود شخص است.

برای تعیین دقیق قیمت حتما برای معاینات اولیه و مشاوره به پزشک متخصص جراحی چاقی مراجعه کنید.

در نهایت…

همانطور که اشاره شد، انواع عمل چاقی با هدف کاهش وزن انجام می شود، اما هر یک از روش ها مزایا و معایبی را دارند که یکسان نیست. انتخاب نوع عمل باتوجه به شرایط بیمار و مشکلات ناشی از چاقی توسط جراح لاغری انجام می شود. توجه داشته باشید که عدم انتخاب روش مناسب می تواند عوارض جدی به همراه داشته و سلامت فرد را تهدید کند. لذا پیش از انجام عمل های چاقی برای گاهش وزن به بهترین جراح لاغری در تهران مراجعه کنید.

برای رزرو نوبت با شماره ۰۹۳۶۳۶۶۸۷۷۴ تماس بگیرید

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *