درد پس از جراحی اسلیو

درد معده بعد از عمل اسلیو و دلایل آن

اسلیو معده یکی از عمل های چاقی است که با هدف کاهش وزن انجام می شود. به طورکلی، هر عمل دارای عوارض جانبی موقت و گاها دائمی است. یکی از مشکلاتی که بعد از عمل اسلیو مطرح می شود، میزان درد بعد از جراحی است. اگرچه در بسیاری از افراد درد بعد از عمل اسلیو معده وجود ندارد، اما برخی از بیماران شاهد درد هستیم. این درد ممکن است خفیف و طبیعی باشد یا در موارد استثنایی شدت بیشتر و علت خاصی داشته باشد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت و عوامل موثر در درد بعد از این جراحی بپردازیم، لذا تا انتها همراه ما باشید.

درد بعد از عمل اسلیو معده طبیعی است؟

به طور کلی، هر عمل جراحی تا چند روز همراه با درد است که کاملا طبیعی به شمار می رود. دردهای خفیف جای نگرانی نداشته و پس از چند روز برطرف می شوند. در واقع این دردها به میزان سازگاری عمل معده با سیستم ایمنی و سیستم گوارش مخاطب بستگی دارند. هرقدر بدن شما سریع و راحت تر عمل‌ را بپذیر و بدن را با معده وفق دهد درد کمتری خواهید داشت. البته که آستانه تحمل درد افراد نیز نقش بسزایی در نظریه های مختلف درد عمل اسلیو معده دارد. بهتر است علت های اصولی و پزشکی را بر تجربیات شخصی افرادی که عمل اسلیو داشته اند ترجیح دهید.

علت درد بعد از اسلیو معده

به طور کلی این دردها یا علل قبلی و حین عمل جراحی دارند یا به چگونگی دوران نقاهت مربوط می شوند. رایج ترین علت درد بعد از عمل اسلیو معده رژیم غذایی نامناسب یا افراط و تفریط در برنامه غذایی است. عدم رعایت میزان و نوع مواد غذایی برحسب زمان سپری شده از عمل سبب بروز درد خواهد شد.

به طور مثال هفته اول آب میوه طبیعی رقیق شده لازم است و تغییر آن سبب بروز درد می شود. شوک غذایی یعنی ورود به مرحله بعدی رژیم هم می تواند با دردهای جزیی همراه باشد. این دردها به خاطر تغییر روند غذایی از مرحله ای به مرحله دیگر است‌. عدم رعایت حجم غذایی مطابق با ظرفیت معده نیز از علل شایع درد است و میزان غذا باید رعایت شود.

عوامل موثر بر بروز درد شکمی بعد اسلیو معده

درد بعد از عمل اسلیو معده عمدتا در قسمت های فوقانی شکم، زیر دنده ها و سمت چپ حس می شود. تغذیه نامناسب و عدم تحمل غذایی پس از عمل سبب درد در این نواحی به خصوص درد سمت چپ شکم بعد از عمل اسلیو می شوند. اگرچه علت اصلی درد بعد از اسلیو، به رژیم غذایی نامناسب بستگی دارد، اما عوامل دیگری می توانند در بروز آن نقش داشته باشند. از مهترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

✍️ بیشتر بخوانید: رژیم غذایی بعد از اسلیو معده

↲ پرخوری و مصرف غذای چرب

از دیگر دلایل دردهای شکمی پرخوری، غذاهای سنگین، چرب، غیر طبیعی، فست فود و… است. تا زمان مقرر باید از رژیم غذایی تجویز شده توسط پزشک معالج خود پیروی کنید.

↲ کمبود ویتامین

از دیگر عوامل درد بعد از عمل اسلیو معده می تواند کمبود ویتامین و حساسیت های غذایی باشند.

↲ تند خوری

تند خوری، بلعیدن غذای داغ و تکه های درشت نیز از دیگر دلایل درد شکمی بعد از اسلیو معده محسوب می شوند. به همین علت است که تا مدتی غذای خنک، پوره و میکس شده توصیه می شود.

↲ عدم مهارت و تجربه جراح

امروزه و در سراسر جهان برای عمل معده به منظور لاغری از روش لاپاراسکوپی استفاده می شود. این روش درد بعد از عمل اسلیو معده را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد. می توان یکی دیگر از دلایل را تخصص جراح و تجهیزات عمل جراحی معده دانست. مسلما هرچقدر پزشک مجرب و تجهیزات عمل پیشرفته تر باشند بعد از عمل شرایط مساعدی خواهید داشت.

همچنین مدت زمان عمل و دستکاری سایر اندام های داخلی باعث ایجاد درد بعد از عمل اسلیو معده می شوند. امروزه عمل های لاپاراسکوپی توسط فلوشیپ های حرفه ای با حداقل درد انجام می شوند. درد نواحی شکمی به خصوص سمت چپ نیز معمولا به خاطر برش های بافت شکم‌ است. این درد هم طبیعی بوده و به مرور زمان و با ترمیم بافت شکمی تسکین می یابد.

آیا درد بعد از عمل اسلیو خطرناک است؟

همانطور که اشاره شد، دردهای بعد از اسلیو معده اغلب به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی است. این دردها با رعایت رژیم غذایی و پیروی از یک فعالیت بدنی سبک برطرف می شود. اما در خصوص درد معده بعد از عمل اسلیو عوامل مختلفی نقش دارند که برخی از این عوارض جدی هستند. به طور مثال نشتی معده ممکن است یکی از دلایل جدی درد باشد. البته نمی توان هر درد جزئی و عوارضی را به نشتی ربط داد. اگر دردهای شما شدت گرفته و برخی از علائم را دارا باشید احتمالا درد به خاطر مورد نادر نشتی است.

این اتفاق زمانی می افتد که خط منگنه یا بخیه معده بنابر دلایل نادر دچار درز و شکاف شود. این گسستگی سبب خروج شیره گوارشی معده به درون حفره شکمی و بروز درد می شود. این پیشامد خطرناک بوده و در صورت عدم رسیدگی تهدید جانی را به همراه دارد.

نشانه های نشتی معده بعد از عمل اسلیو

علاوه بر درد شکمی و ناحیه معده علائم دیگری نیز نشان دهنده درد معده بعد از عمل اسلیو به خاطر نشتی هستند که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • تب
  • تهوع
  • سرگیجه
  • بی قراری
  • درد شکمی
  • قفسه سینه
  • درد شانه

این علائم می توانند از موارد خطرساز درد معده بعد از عمل اسلیو باشند. البته دردهای مختلفی سلامت بیمار را تهدید می کنند که ممکن از فردی به فرد دیگر متغیر باشند. از طرفی ممکن است در برخی از بیماران داروهای مسکن پاسخگوی کافی تسکین درد نباشند. برای این عمل به جهت کاهش و تسکین درد از داروهای مسکن قوی و مخدرهایی مانند مورفین استفاده می شود. اگر بدن شما از قبل عادت به این دوز از مسکن داشته باشد در تسکین درد دچار مشکل می شوید. اگر درد معده بعد از عمل اسلیو شما با علائم فوق همراه بود سریعا به پزشک جراح خود مراجعه کنید.

درد شانه بعد از عمل اسلیو معده

عوامل مختلفی بر درد بعد از عمل اسلیو معده موثر هستند. یکی از موارد شایع درد شانه بعد از عمل اسلیو است. اغلب بیماران چند روز ابتدایی نقاهت پس از عمل را با درد شانه سپری می کنند. این درد هنگام دراز کشیدن احساس شده و با نشستن یا راه رفتن تسکین می یابد.

این درد ناشی از انقباض عضلانی و شکمی برای تسلط بر دیدن احشاء شکمی حین عمل است. زمانی که معده را با دی اکسید کربن باد می کنند به دیافراگم و عضلات داخلی فشار می آید. این فشار سبب بروز درد بعد از عمل اسلیو معده در قسمت بالاتنه مانند شانه وکتف می شود. با توجه به شدت فشار هوا، زمان عمل و انقباض عضلات ممکن است شدت درد شانه متفاوت باشد.

این درد بعد از عمل اسلیو زمانی به نقطه خطر می رسد که همراه با افزایش ضربان قلب و تب باشد. البته درد در ناحیه کتف و شانه می تواند بر سیستم تنفسی هم تاثیر بگذارد. به منظور ریکاوری بدن بیمار و تسکین درد شانه از دستگاه اسپیرومتری استفاده می شود. دقت کنید که علائم درد بعد از عمل اسلیو معده و عوارض آن کاملا شخصی است. توصیه می شود پیش از هر اقدام و خود درمانی با پزشک معالج خود ارتباط بگیرید‌.

راهکارهای درمان درد معده بعد از عمل اسلیو

درمان درد معده بعد از عمل اسلیو

↲ دارو درمانی

پزشک شما ممکن است داروهای تسکین درد را به شما تجویز کند. مطمئن شوید که دستورات مربوط به مصرف دقیق داروها را دنبال کنید تا روند بهبودی برای شما آشان‌تر شود.

↲ استفاده از کمپرس سرد

استفاده از یخ در منطقه درد باعث تسکین و کاهش درد خواهد شد. اما به یاد داشته باشید که یخ را مستقیما روی پوست قرار نداده و از استفاده طولانی مدت از یخ خودداری کنید.

↲ استراحت و آرامش کافی

استراحت کافی داشته باشید و به بدن خود زمان دهید تا بهبودی کامل حاصل شود. همچنین تا مدتی بعد از عمل از انجام فعالیت‌های سنگین و تحمیل فشارهای روانی به خود اجتناب کنید.

↲ رژیم غذایی

رژیم غذایی را بر اساس دستورات پزشک و تغذیه‌شناس خود دنبال کنید. مصرف غذاهای نرم و گرم در کاهش میزان درد موثر خواهد بود.

↲ پیروی درست از دستورات جراح

مهمترین اصل برای بهبودی کامل، توجه به دستورات پزشک متخصص است. شستشوی مناسب جراحی، تعویض بانداژ و درمان های دیگر را بر اساس دستورات و توصیه پزشک پیش ببرید.

برای پیشگیری از درد معده بعد از عمل اسلیو چه کنیم؟

پس از عمل جراحی اسلیو معده (نیساندگی معده)، ممکن است درد و عدم راحتی در معده احساس شود. برای پیشگیری و کاهش درد معده بعد از عمل اسلیو معده، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

+ رعایت رژیم غذایی مناسب

پس از عمل اسلیو معده، پزشک شما ممکن است رژیم غذایی خاصی را توصیه کند. معمولاً رژیم غذایی نرم و مایع در ابتدای دوره بهبود پس از عمل توصیه می‌شود. در این رژیم، مصرف غذاهای نیمه مایع مانند سوپ‌ها، پوره‌ها، آب‌های میوه و ماست ممکن است مناسب باشد. به مرور زمان، پزشک ممکن است به شما اجازه دهد تا به تدریج به رژیم غذایی معمولی بازگردید. برای جزئیات بیشتر، به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های پزشکی خود پایبند باشید.

+ مصرف داروها

پزشک ممکن است برای شما داروهای ضد التهاب، ضد اسید معده یا داروهای درد تجویز کند. اطمینان حاصل کنید که داروها را به دقت و به توصیه پزشک مصرف کنید تا علائم درد معده کاهش یابد.

+ استراحت و خواب کافی

استراحت و خواب کافی می‌تواند به عملکرد بهتر بدن و بهبود سریع‌تر از عمل جراحی کمک کند. سعی کنید به بدن خود فرصتی برای بازسازی و بهبود بدهید و به توصیه پزشک درباره استراحت و فعالیت‌های مجاز پس از عمل عمل کنید.

+ پیگیری درمان با پزشک

مراجعه منظم به پزشک و پیگیری تغییرات و علائم بعد از عمل بسیار مهم است. اگر علائم درد شدید، تنش معده، عفونت یا هرگونه مشکل دیگر را تجربه می‌کنید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

+ رعایت دستورات پزشک بعد از عمل

پس از عمل اسلیو معده، پزشک شما ممکن است دستورالعمل‌های خاصی را برای مراقبت و بهبود بعد از عمل به شما بدهد. اطمینان حاصل کنید که این دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید و هر گونه سوال یا نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

در نهایت اما…

همانطور که در طول این مقاله اشاره شد، برخی عوارض مانند درد در هر عملی شایع است و عمل های چاقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در عمل اسلیو معده اغلب افراد پس از چند روز دردی احساس نمی کنند، اما در ادامه ممکن است درد به دلیل رژیم غذایی نامناسب احساس شود. به همین منظور توصیه می شود برای جلوگیری و کاهش درد بعد از عمل اسلیو معده دستورالعمل های جراح را جدی گرفته و در صورت ادامه دار شدن یا افزایش شدت درد، هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *