بازگشت شکم بعد از بای پس

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده به یکی از چالش های اصلی متقاضیان لاغری تبدیل شده است. افراد زیادی از این شرایط رنج می برند و به دنبال یافتن راه حل مناسبی برای برطرف ساختن آن هستند. عوامل مختلفی می توانند موجب بازگشت وزن از دست رفته شما باشند که به طور مختصر شامل عدم رعایت رژیم غذایی سالم، عدم فعالیت و عدم رعایت مراقبت های پزشکی می شوند. به همین منظور در این مقاله از سایت دکتر شاهین جمیلی قصد داریم به طور جامع دلایل بازگشت وزن بعد از بای پس معده را بررسی کرده و راهکارهای پیشگیری از چنین شرایطی را شرح دهیم.

بازگشت وزن بعد بای پس معده ممکن است؟

بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده امکان پذیر است؛ اما چرا؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم دلایل مختلفی می توانند زمینه ساز بروز چنین شرایطی شوند. زمانی که دستورالعمل های لازم بعد از جراحی را رعایت نکنید، مجدداً درگیر اضافه وزن خواهید شد. به بیان ساده تر افرادی که این جراحی را انجام داده اند بایستی سبک زندگی خود را تغییر داده و عادات بدی که دارند را کنار بگذارند. به طور اجمالی می توان عادات بدغذایی را نام برد که تأثیرات منفی قابل توجهی بر بدن انسان دارند.
بازگشت وزن اشاره به شرایطی دارد که بیمار پس از انجام عمل خود و طی نمودن روند کاهش وزن مجدداً شروع به افزایش وزن می نماید. این شرایطی برای افرادی که عمل خود را با موفقیت پشت سر گذاشته اند بسیار ناراحت کننده خواهد بود.

بازگشت شکم بعد از بای پس معده

عمل بای پس معده برگشت پذیر است؟

احتمال بازگشت وزن و چاقی بعد از بای پس معده وجود دارد اما قطعا بی دلیلی نبوده و دلایل خاصی نیز برای آن وجود دارد. با توجه به مطالبی که بیان شد می توان گفت شما با رژیم های غذایی سالم، ورزش و رعایت دستورالعمل های پزشک خود می توانید از بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده جلوگیری نمایید. نکته ای که نباید فراموش کنید این است که گاهی ممکن است عدم تعادل هورمونی و یا کمبود مواد مغذی زمینه ساز افزایش وزن شما شوند. براین اساس لازم است حتماً قبل از جراحی با دلایل اصلی افزایش وزن آشنا شده و پس از جراحی نیز آن ها را کنترل نمایید. این روند می تواند به شما در دستیابی به نتایجی که انتظارش را می کشید کمک های شایانی نماید.

✍️ بیشتر بخوانید: جراحی مینی بای پس معده

روند کاهش وزن بعد عمل بای پس معده

در حال حاضر میلیون ها نفر این عمل جراحی را انجام داده اند تا به این طریق وزن خود را کاهش دهند. در میان این افراد می توان کسانی را دید که با روند کاهش وزن خود بعد از عمل بای پس آشنایی خاصی ندارند. درحالی که یکی از راه های کنترل بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده آشنایی با این روند است.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که قصد دارند تا در مدت زمان کوتاهی کاهش وزن داشته باشند لازم است بدانید این روند به عوامل مختلفی وابسته است. این عوامل شامل تغییر در اندازه وعده های غذایی، استفاده از رژیم غذایی جدید و عدم غذاخوردن در یک بازه زمانی مشخص می شوند. لازم است بدانید به طور معمول افرادی که این عمل جراحی را انجام داده اند طی 12 تا 21 ماه با سرعت بیشتری وزن خود را از دست می دهند.

↲کاهش وزن 6 ماه اول بعد از بای پس

در این بازه زمانی شما حدود 30 تا 40 درصد از وزن اضافی خود را از دست خواهید داد.

↲کاهش وزن 9 ماه بعد از بای پس

افرادی که طی 6 ماه اول جراحی خود وزن قابل قبولی را ازدست داده اند در این بازه زمانی حدود دو تا پنج درصد کاهش وزن خواهند داشت.

↲کاهش وزن یک سال بعد از بای پس

یک سال بعد از عمل جراحی بیماران حدود 60 تا 80 درصد کاهش وزن دارند.

علت کم نکردن وزن بعد از عمل بای پس

  1. عدم رعایت دقیق رژیم غذایی توصیه شده پس از عمل
  2. کم تحرکی بیمار پس از عمل و نداشتن فعالیت بدنی منظم و ورزش
  3. درگیری با بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت، مشکلات تیروئید
  4. استرس و افسردگی پس از جراحی می‌تواند بر زیاد شدن اشتها و در نتیجه کاهش وزن تأثیر منفی داشته باشد.

عوامل مؤثر بر بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده

همان گونه که در بخش های قبل نیز بیان شد بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده از جمله چالش هایی است که بیماران بسیار زیادی با آن مواجه هستند. دلایل و یا بهتر بگوییم عامل های مختلفی می توانند بر این افزایش وزن اثرگذار باشند. این عوامل به شرح زیر بوده و نباید به سادگی از کنار آن ها عبور نمود.

1- عدم فعالیت های بدنی

افرادی که پس از جراحی خود فعالیت بدنی مناسبی دارند می توانند مانع از بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده شوند. با این تفاسیر می توان گفت عدم فعالیت بدنی و یا ورزش های مناسب می تواند زمینه ساز ایجاد چنین شرایطی شود.

بازگشت وزن بعد از بای پس

2- عدم رعایت رژیم های غذایی مناسب

استفاده از رژیم های غذایی مقوی پس از انجام عمل جراحی بای پس معده نکته ای است که نباید فراموش کنید. در مقابل اگر در برنامه غذایی خود غذاهای پرچرب و پرکالری را قرار دهید بایستی منتظر افزایش وزن خود باشید.

3- مشکلات پزشکی

گاهی برخی بیماران به دلیل وجود مشکلات پزشکی دچار بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده خواهند شد. در چنین شرایطی ابتدا بایستی به دنبال راه حلی برای برطرف ساختن این مشکلات پزشکی باشید.

افراد مستعد بازگشت وزن بعد از عمل جراحی بای پس

شما نیز ممکن است با این پرسش که چه افرادی مستعد بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده هستند مواجه شوید. در بخش های قبل بیان نمودیم که به طور معمول بعد از یک سال می توان بین 47 تا 80 درصد از وزن خود را از دست داد. میزان بازگشت وزن حدود 15 تا 25 درصد از وزنی می باشد که ازدست داده اید. به طورکلی افرادی را می توان مستعد بازگشت وزن دانست که سبک زندگی نامناسبی داشته و از رژیم های غذایی پرخطری استفاده می کنند. همچنین در صورت عدم رعایت دستورالعمل های پزشک و نکات مراقبتی و بهداشتی ممکن با این بازگشت وزن مواجه شد.

✍️ بیشتر بخوانید: رژیم غذایی بعد از جراحی بای پس معده

برای جلوگیری از بازگشت وزن بعد بای پس چه کنیم؟

از مهم ترین راهکارهایی پیشگیری از بازگشت وزن موارد زیر را می توان نام برد.

  • مصرف میوه ها و سبزی ها
  • استفاده از رژیم های غذایی مناسب
  • ورزش منظم
  • پیشگیری از پرخوری
  • پیشگیری از نوشیدن مایعات همراه با غذا

و در نهایت..

باتوجه به مطالبی که بیان شد می توان به این نتیجه دست یافت که بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده تحت تأثیر عامل های خاصی رخ می دهد. در این راه لازم است حتماً در انتخاب پزشک خود دقت نموده و از دانش بهترین جراح بای پس معده در تهران استفاده نمایید. استفاده از رژیم های غذایی سالم، پیشگیری از پرخوری و رعایت مراقبت ها و دستورالعمل های پزشک خود می تواند به شما در جلوگیری از بازگشت وزن کمک های شایانی نماید. در انتها می توانید سوالات خود را درباره جراحی اسلیو معده و سایر جراحی های لاغری و لاپاراسکوپی از دکتر شاهین جمیلی فلوشیپ لاپاراسکوپی و جراحی چاقی در بخش نظرات سایت مطرح کنید.

*~ سوالات متداول درباره بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده ~*

بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس ممکن است؟

بله، متأسفانه بازگشت وزن بعد از عمل مینی بای پس رایج است و یک چالش مهم برای بسیاری از بیماران است که به تغییرات بیولوژیکی بدن، وضع روانی، تحرک بدنی و تغذیه بستگی دارد.

علل اصلی بازگشت وزن بعد از بای پس معده چیست؟

عدم پایبندی به رژیم غذایی، کم تحرکی و مشکلات روحی-روانی از جمله علل اصلی هستند.

بازگشت وزن بعد از جراحی بای پس معده نشانه ناموفق بودن عمل است؟

لزوماً اینطور نیست، بازگشت وزن می‌تواند به دلایل مختلف فردی و سبک زندگی بیمار اتفاق بیفتد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *