عمل بای پس کلاسیک معده چگونه انجام می شود؟

عمل بای پس کلاسیک معده؛ از قبل از عمل تا بهبودی کامل

جراحی بای پس کلاسیک معده این روش جراحی یکی از روش های موثر در کاهش وزن و لاغری است. به طور کلی روش های جراحی که برای لاغری مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر بر روی کاهش طول لوله گوارشی تمرکز دارند. کاهش طول لوله گوارشی سبب می شود تا هضم غذا به خوبی صورت نگرفته و در نتیجه جذب غذا هم وجود نداشته  باشد. یکی از این روش ها، عمل بای پس کلاسیک معده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

جراحی بای پس کلاسیک معده چطور انجام می‌شود؟

این روش جراحی با استفاده از تکنیک لاپاراسکوپی انجام می شوند. با استفاده از این روش حدود 70 تا 80 درصد حجم معده که حدود 20 تا 30 سی سی است برداشته می شود. در این روش مقداری از حجم روده هم برداشته شده که این کار سبب می شود تا فرد در طی کمتر از دو ماه حدود 90 درصد وزن خود را از دست بدهد. به همین دلیل یکی از موثرترین روش های کاهش وزن به شمار می رود.

بای پس کلاسیک معده مناسب چه کسانی است؟

  • معمولا به افرادی توصیه می شود که این روش را انجام دهند که شاخص توده بدنی آن ها بیش از 40 باشد، یعنی بیش از 100 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند.
  • افرادی هم که شاخص توده بدنی آن ها حدود 35 است و بیماری های مرتبط با چاقی را تجربه کرده اند، نیز کاندیداهای مناسبی برای این روش می باشند.
  • افراد که به دلیل اضافه وزن دارای بیماری هایی چون دیابت و یا فشار خون بالا می باشند.
  • کسانی که به هر دلیلی با رژیم و یا فعالیت های ورزشی نتوانسته اند به وزن ایده آل خود برسند.

✍️ بیشتر بخوانید:‌ اسلیو بهتر است یا بای پس معده؟

اقدامات لازم قبل از جراحی بای پس کلاسیک

هر روش جراحی برای اینکه نتیجه بخش باشد و عوارض ایجاد شده در آن به حداقل برسد، نیازمند این خواهد بود که مراقبت های قبل از جراحی برای آن به خوبی صورت بگیرد.

  • از یک ماه قبل از جراحی از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی بپرهیزید.
  • از یک ماه قبل جراحی سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر داده و عادت غلط را حذف کنید.
  • از یک ماه قبل از جراحی مواد غذایی مصرفی خود را تغییر داده و بیشتر سعی کنید مواد ویتامینی و گیاهی استفاده کنید.
  • پزشکان توصیه می کنند، از یک هفته قبل از جراحی میزان مصرف مواد غذایی خود را کاهش داده و کالری کمتری مصرف کنید.
  • قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون و مسکن ها خودداری کنید.

↫ فیلم جراحی بای پس کلاسیک معده توسط دکتر شاهین جمیلی:

02:32
truncate dir-rtl

روش جراحی بای پس کلاسیک معده خانم چهل ساله

مراقبت های بعد از جراحی بای پس کلاسیک

روش های جراحی دارای شرایط خاص به خود بوده و افراد برای اینکه کمترین عوارض را تجربه کنند باید توصیه های پزشکی در این زمینه را جدی گرفته و به خوبی رعایت کنند.

  • از مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بعد از جراحی بپرهیزید.
  • تا یک ماه بعد از جراحی از انجام فعالیت های ورزشی سنگین خودداری کنید.
  • تا یک ماه پس از جراحی از حضور در مکان های گرم و مرطوب مثل سونا و استخر خودداری کنید.
  • داروهای تجویز پزشک را مطابق دستورالعمل گفته شده مصرف کنید.
  • برای جلوگیری از ایجاد عفونت محل زخم را خشک و تمیز نگه دارید.

جراحی بای پس کلاسیک معده

عوارض عمل بای پس کلاسیک معده

یکی از مهم ترین عوارضی که برای این روش عنوان می شود این است که فرد در طولانی مدت، دچار کمبود انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ب 12 می شود. همچنین کاهش جذب چربی ها سبب می شود تا فرد با کمبود ویتامین های محلول در چربی و اسیدهای چرب ضروری مواجه شود. در برخی افراد که دارای بیماری های زمینه ای باشند، ممکن است انجام این روش موجب با شدید این بیماری ها شود. افرادی که از این روش های لاغری استفاده می کنند، باید تا آخر عمر مکمل های ویتامینی و مواد مغذی مصرف کنند. مصرف طولانی مدت مکمل ها احتمال ایجاد یبوست در افراد را افزایش می دهد.

↫ بای پس کلاسیک یا اسلیو معده؟ بشنوید از زبان دکتر شاهین جمیلی:

00:59
truncate dir-rtl

جراحی های بای پس نسبت به جراحی های اسلیو قوی تر است.

مزایای بای پس کلاسیک معده

  • از دست دادن وزن اضافی و کاهش وزن قابل توجه در مدت زمان کوتاهی که به هیچ وجه از طریق روش های دیگری چون فعالیت های ورزشی امکان پذیر نمی باشد.
  • افرا ناخواسته میزان مصرف مواد غذایی خود را محدود و مفداری بسیار کمتری غذا استفاده می کنند.
  • کاهش وزن با استفاده از این روش باعث می شود تا فعالیت های بدنی افراد افزایش یافته که این خود سبب کمک به کاهش وزن بیشتر و سلامتی افراد می کند.
  • ترشح هورمون های روده تغییر کرده که این خود سبب کاهش وزن و جلوگیری از جذب مواد غذایی می شود.
  • معمولا استفاده از این روش غیر قابل برگشت بوده و همین عامل سبب شده تا افراد تمایل زیادی به استفاده از این روش داشته باشند.
  • روش بای پس معده در افرادی که به اصطلاح ریزه خوار و یا شیرینی خوار هستند بیشتر از عمل اسلیو معده جواب گو است.
  • در صورتی که در افراد عوارضی چون نشتی اتفاق بیفتد، بسیار راحت تر از روش اسلیو معده قابل کنترل خواهد بود.
  • اگر به هر دلیلی افراد خواستار بازگشت وزن بعد از بای پس معده به شرایط قبل باشند، با این به راحتی قابل برگشت خواهد بود. در صورتی که امکان بازگشت وزن بعد از اسلیو معده وجود ندارد.

تفاوت مینی بای پس با بای پس کلاسیک چیست؟

همان طور که از نام جراحی مینی بای پس معده مشخص است، عمل مینی محدودتر از عمل بای پس کلاسیک انجام می شود. عمل مینی بای پس موجب اتصال آناستوموز میان روده کوچک و معده می شود و کاهش وزن به نسبت کمتر رخ می دهد، لذا این عمل برای افراد با چاقی متوسط و بین 35 تا 40 BMI مناسب است. در حالی که عمل بای پس کلاسیک کاهش وزن بیشتر بوده و برای افراد با BMI بالای 40 توصیه می شود.

روند کاهش وزن بعد از جراحی بای پس کلاسیک

قبل از هر چیزی توجه داشته باشید هر فرد با توجه به شرایط روانی و جسمی خود واکنش متفاوتی نسبت به جراحی بای پس کلاسیک معده دارد پس نتایج کاهش وزن نیز در هر بیمار متفاوت است. در ادامه، روند کاهش وزن بعد از جراحی بای پس کلاسیک معده را توضیح می‌دهم:

۱- پس از جراحی

پس از عمل جراحی بای پس کلاسیک معده، بیمار در بیمارستان تحت نظر پزشک و تیم درمانی قرار می‌گیرد. در این مرحله، بیمار ممکن است به مدت چند روز در بیمارستان بماند تا بهبودی خود را تجربه کند.

۲- تغییر در الگوی تغذیه

بعد از ترخیص از بیمارستان، برای بیمار رژیم غذایی بعد از بای پس معده تحت نظر تغذیه‌شناس یا پزشک، تنظیم می‌شود. این رژیم غذایی شامل مصرف مقادیر کمتری غذا، مصرف غذاهای با پروتئین بالا و محدودیت در مصرف غذاهای چرب و شیرینی است.

۳- کاهش وزن

با رعایت رژیم غذایی و تغییر الگوی تغذیه، بیمار شروع به کاهش وزن می‌کند. این کاهش وزن در طی چند ماه اول بعد از جراحی به صورت ملحوظ و سریع تر اتفاق می‌افتد.

۴- تغییرات در رفتار و سبک زندگی

برای حفظ و کنترل وزن پس از جراحی بایزین پس کلاسیک معده، بیمار باید تغییراتی در رفتار و سبک زندگی خود ایجاد کند. این تغییرات شامل افزایش فعالیت بدنی، تغییر عادات تغذیه‌ای و پیگیری مرتب با پزشک و تیم درمانی است.

و در نهایت…

یکی از روش های موثر برای کاهش وزن و لاغری، استفاده از روش های جراحی میباشد. روش  عمل جراحی بای پس کلاسیک معده، یکی از روش های جراحی بسیار موثر و کاربردی در این زمینه است. با استفاده از این روش جراحی حدود 60 تا 70 درصد معده از مسیر هضم و جذب غذا خارج شده و همین موضوع سبب کاهش وزن 90 درصدی در افراد می شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *