روند کاهش وزن و بازگشت وزن بعد از عمل بای پس معده - دکتر شاهین جمیلی

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

کاهش وزن بعد از عمل بای پس چه میزان است؟ بازگشت وزن بعد از عمل بای پس طبیعی است؟ این مورد برای افرادی که به دنبال انجام این جراحی برای کاهش وزن خود هستند نیز بسیار نگران کننده است که بعد از بای پس مجدد به وزن قبلی خود بازگردند یا افزایش وزن را تجربه کنند. احتمال بروز این مورد برای تمامی افرادی که این جراحی را انجام داده اند و مراقبت ها را رعایت نمی‌کنند یا به آن ها بی توجه هستند نیز وجود دارد. در این مقاله از سایت دکتر شاهین جمیلی با ما همراه باشید تا متوجه شوید که چرا این اتفاق می‌افتد و روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس چگونه است.

حدود میزان کاهش وزن بعد از بای پس معده چقدر است؟

حدود میزان کاهش وزن پس از انجام جراحی بای پس معده برای افراد بسته به شرایط بدن و وزن اولیه آن‌ها متفاوت است اما به طور کلی هر فرد یک سال بعد از بای پس مقدار تقریبی 60 الی 65 درصد وزن خود را از دست داده و کاهش وزن خواهد داشت. همانطور که ذکر شد این مورد برای افراد یکسان نیست.

روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده

با انجام این عمل شما کاهش وزن بسیار چشمگیری را تجربه خواهید کرد و انجام بای پس معده نزد بهترین جراح بای پس سبب می‌شود تا شما ناچار به داشتن سبک زندگی سالم باشید.

• کاهش وزن 6 ماه بعد از عمل:

روند کاهش وزن بعد از جراحی در 6 ماه اولیه بسیار سریع خواهد بود و افراد همیشه یک کاهش وزن بسیار زیاد را در این بازه زمانی تجربه می‌کنند. فرد در این دوره از زمان اولیه حدود 40 درصد وزن خود را از دست می‌دهد.

• کاهش وزن 9 ماه بعد از جراحی:

بعد از گذشت این دوران و تا سه ماه بعد مقداری از این روند کاهش وزن کاسته می‌شود و در این مدت بسیار مهم است که فرد تمامی نکات و موارد ضروری مرتبط با کاهش وزن و مراقبت های بعد از عمل بای پس را رعایت کند و اهمیت دهد تا به این روند کمک شود. مقدار کم شدن وزن در این بازه زمان حدود 5 الی 18 درصد است.

• مقدار کاهش وزن یک سال بعد از عمل:

در مدت زمان 12 ماه بعد از جراحی فرد به پایداری در این روند رسیده و کاهش وزن به طور مداوم اتفاق نمی‌افتد. به این معنی که شخص تا 9 ماه کاهش وزن سریعی خواهد داشت اما بعد از این زمان دیگر تقریبا این وزن حاصل شده به پایداری می‌رسد و فرد باید این کاهش وزن را برای خود نگه دارد. تا این زمان دیگر فرد، حدود 55 الی 65 درصد از وزن خود را از دست می‌دهد و دیگر باید این مقدار را ثابت نگه دارد تا بازگشت وزن بعد از بای پس معده را تجربه نکنید.

عوامل تاثیرگذار بر کاهش وزن بعد بای پس

عوامل تاثیرگذار بر کاهش وزن بعد بای پس

عواملی که به کاهش وزن شما پس از جراحی بای پس کمک می‌کند را بشناسید، عبارتند از:

1. اجتناب از ریزه خواری تنقلات و غذاها

2. داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مفید بعد از بای پس معده

3. استفاده از مواد غذایی حاوی پروتئین

4. داشتن یک روتین ورزشی مناسب و اصولی

5. عدم نوشیدن آب و مایعات هنگام غذا خوردن

6. استفاده از سبزیجات تیره رنگ و میوه های بدون قند

✍️ بیشتر بدانید:  اسلیو بهتر است یا بای پس معده؟

علت افزایش وزن بعد از عمل بای پس چیست؟

عواملی بر افزایش وزن بعد از انجام این عمل و اختلال در روند کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده تاثیر خواهند داشت که در این قسمت بیان خواهیم کرد. لازم است بدانید که این موارد در افراد متغیر است و تقریبا حدود 20 الی 30 درصد وزن اولیه برای فرد بازگشت می‌کند. این علل عبارتند از:

  • عدم رعایت نکات مرتبط با تغذیه
  • مصرف غذاهای پرکالری با چربی بالا
  • استفاده مداوم از نوشیدنی های انرژی زا
  • پیش گرفتن سبک زندگی نامناسب و غیر اصولی
  • نداشتن فعالیت و تحرک مانند پیاده روی، نشستن طولانی و ….

چه کسانی بعد از بای پس معده دچار بازگشت وزن می شوند؟

برخی افراد که تحت جراحی بای پس معده قرار گرفته اند بعد از طی کردن یک روند کاهش وزن، دچار افزایش وزن شده و کاهش وزن پایدار نخواهند داشت. موارد بسیاری وجود دارد که بر این مسئله تاثیر گذاشته که در این بخش به این جزئیات اشاره خواهیم داشت.

1- افرادی که هیچ پرهیز غذایی را رعایت نمی‌کنند و به رژیم غذایی خود هیچ توجهی ندارند. همانطور که می‌دانید تغذیه بعد از عمل بای پس بسیار مهم است و عدم رعایت نکات و مصرف غذاهای معمول حاوی چربی و کالری بالا نیز به بازگشت وزن اولیه منجر خواهد شد.

✍️ بیشتر بدانید: هزینه عمل بای پس معده سال 1403

2- اشخاصی که فعالیت بدنی و تحرک کافی بعد از انجام این عمل ندارند، مامی کالری های ناشی از مصرف غذا را بدن خود به عنوان چربی ذخیره کرده و به مرور زمان دیگر روند طبیعی کاهش وزن را نخواهند داشت.

3- برخی از مشکلات پزشکی ایجاد شده در حین جراحی و اشتباهات پزشک و همچنین برای بیماری های فرد مربوط به تیروئید و موازدی از این قبیل نیز ممکن است که افزایش وزن را بعد از مدتی ایجاد نماید و فرد آن چنان که باید، کاهش وزن را تجربه نکند.

رمز و راز کاهش وزن بعد از بای پس معده ……

با خواندن این مقاله دانستید که کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده به نکات و عوامل زیادی بستگی دارد که این شامل رعایت مراقبت ها نیز خواهد بود. فرد یک سوم وزن خود را تا قبل از یک سال از دست می‌دهد و این شوک بزرگی برای بدن است، بنابراین باید به مراقبت و محافظت از بدن با رژیم غذایی مناسب بپردازید تا مشکل و عوارض بعد از بای پس معده برای شما به وجود نیاید. این جراحی بسیار حساس را توسط بهترین جراح چاقی انجام دهید تا نتیجه مورد نظر برایتان حاصل شود.

*~ سوالات متداول درباره کاهش وزن بعد از عمل بای پس معده ~*

چرا بعد از عمل بای پس معده وزن کم می‌شود؟

کاهش ظرفیت معده و تغییر در روند جذب مواد غذایی باعث کاهش وزن شما در روند بای پس معده می‌شود. همچنین، این عمل باعث تغییر در مسیر عبور غذا از جزء بالای معده و بخش اول روده کوچک می‌شود که منجر به کاهش جذب مواد غذایی در بدن شما می‌شود.

آیا کاهش وزن پس از بای پس معده دائمی است؟

بله، کاهش وزن پس از بای پس معده بطور عمده دائمی است، اما می‌تواند در برخی افراد تغییر کند. پس از عمل، شما نیاز به تغییر سبک زندگی دارید تا وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید.

بعد از بای پس معده نیاز به تغذیه مکمل داریم؟

پس از انجام این عمل جراحی چاقی نیاز به مکمل‌های غذایی دارید. حجم کمتر معده و تغییر در جذب مواد غذایی می‌تواند باعث کاهش ویتامین‌ها و مواد غذایی مورد نیاز بدن شما شود. پزشک شما ممکن است توصیه کند که مکمل‌هایی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و گاهی اوقات هم مکمل‌های آهن و ویتامین B12 مصرف کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *