عوارض اسلیو معده

خطر آمبولی در عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده یکی از عمل های لاغری است که به کاهش وزن افراد کمک شایانی می کند. اگرچه این جراحی مزایای بسیاری دارد، اما مانند تمام عمل های جراحی ممکن است با عوارضی مانند عفونت، خونریزی و درد همراه باشد. یکی از مشکلاتی که در اکثر افراد از آن وحشت دارند، است احتمال لخته شدن خون یا آمبولی است. به منظور آشنایی بیشتر با خطر آمبولی در عمل اسلیو معده و راهکارهای جلوگیری از آن تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

احتمال امبولی پس از جراحی اسلیو معده وجود دارد؟

همان طور که اشاره شد، احتمال لخته خون پس از انجام اکثر جراحی ها از جمله جراحی اسلیو معده وجود دارد. چرا که بدن به طور طبیعی برای جلوگیری از خونریزی برای انعقاد آن فعالیت می کند، لذا احتمال تشکیل لخته خون در هر عمل جراحی وجو دارد. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی و توسعه تجهیزات در حوزه جراحی های چاقی احتمال بروز این عارضه بسیار پایین آمده است، با این حال عوارض جدی آمبولی و مرگ و میر ناشی از آن همچنان مطرح است.
همان طور که اشاره شد، عواملی مانند چاقی احتمال ایجاد لخته شدن خون را افزایش می دهد، بنابراین احتمال آمبولی حتی پیش از جراحی اسلیو معده وجود دارد. اما پس از عمل احتمال تشکیل آمبولی به عنوان یکی از عوارض جراحی افزایش می‌یابد. به طورکلی، چاقی، عوارض جراحی و دوره نقاهت طولانی که منجر به عدم تحرک بیماران می‌شوند از عوامل اصلی جهت ایجاد لخته خون و آمبولی پس از جراحی اسلیو است.

✍️ بیشتر بدانید: با پشیمانی بعد از عمل اسلیو معده چه کنیم؟

آمبولی بعد از اسلیو معده چه زمانی رخ می‌دهد؟

پیش از بررسی خطر آمبولی در عمل اسلیو معده، بهتر است با عارضه آمبولی بیشتر آشنا شوید. به طورکلی، انسداد سرخرگ توسط لخته خون، آمبولی گفته می شود که در اثر آن خون رسانی به آن ناحیه از بدن متوقف می شود. در نتیجه، عدم خون رسانی سبب توقف عملکرد بافت آسیب دیده یا تمام اندام می‌شود. از مهمترین عوارض آمبولی می توان به سکته مغزی و آمبولی ریه اشاره کرد که عدم درمان آن می تواند سلامت فرد را تهدید کند.

دلایل رایج آمبولی اسلیو معده

خون به طور طبیعی حاوی موادی جهت انعقاد خون است که به هنگام زخم با برش به قطع شدن خونریزی کمک می کند. از مهمترین عواملی که خطر تشکیل لخته خون یا آمبولی را افزایش می دهد، می توان به چاقی، بیماری‌های قلبی، سرطان، بارداری، عمل جراحی و کشیدن سگار اشاره کرد.

خطر آمبولی در اسلیو

علت آمبولی پس از عمل اسلیو معده

اگرچه احتمال بروز عوارضی مانند آمبولی در عمل های جراحی وجود دارد، اما برخی عوامل سبب افزایش احتمال آمبولی پس از عمل اسلیو می شود. عدم تحرک یکی از دلایلی اصلی که احتمال آمبولی پس از جراحی اسلیو معده را افزایش می دهد، نداشتن فعالیت بدنی و عدم تحرک است. لذا به محض بهبود وضعیت عمومی بیمار، پزشک توصیه می کند که در روزهای اول قدم زدن های کوتاه مدت آغاز و با گذشت زمان پیاده روی و ورزش های مناسب انجام شود. توجه داشته باشید که پیاده روی های سبک در هفته های اول بعد از عمل اسلیو به گردش خون کمک کرده و مانع از تشکیل لخته‌های خون می شوند.
علاوه بر عدم تحرک، خطر آمبولی در عمل اسلیو معده در بیماران سیگاری به مراتب بیشتر از افراد غیر سیگاری است. بنابراین به افراد سیگاری توصیه می‌شود که حداقل یک ماه قبل از جراحی و یک ماه بعد از جراحی اسلیو از مصرف سیگار اجتناب کنید.

✍️ بیشتر بدانید: خطر مرگ در عمل اسلیو معده

علائم آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

به طور کلی، آمبولی با توجه به اندازه و محل تشکیل لخته می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال علائم آمبولی ریه منجر به مشکلات شدید تنفسی و حتی مرگ می‌شود، برخی از شایعترین علائم آمبولی ریه که به شدت خطرناک است عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • تنفس سریع همراه با خس خس سینه
  • خلط خونی
  • درد شدید قفسه سینه
  • سرفه شدید
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • غش

خطر آمبولی تا چند روز بعد از عمل اسلیو وجود دارد؟

آمبولیسم یا همان تشکیل خون خونریزی در داخل عروق یک عارضه نادر ولی جدی پس از هر عمل جراحی از جمله اسلیو معده است. خطر این عارضه بیشتر در طول دو روز اول بعد از عمل وجود دارد، اما ممکن است تا چند روز دیگر هم محتلمل باشد. هرچند خطر امبولیسم بلافاصله پس از عمل بسیار کم است، اما هنوز هم می‌تواند رخ دهد.
در صورتی که به تازگی عمل اسلیو (عمل جراحی کاهش چاقی) داشته‌اید و نگران امبولیسم هستید، بهتر است با پزشک خود در مورد هرگونه نشانه‌ها و علائم خطرناک پس از عمل مشورت کنید و در صورتی که هرگونه علامت مشابهی تجربه کردید، باید تماس فوری با پزشک خود گرفته یا به بخش اورژانس مراجعه کنید.

✍️ بیشتر بدانید: هزینه عمل اسلیو معده 1403

پیشگیری از آمبولی بعد از عمل اسلیو معده

چنانچه عمل اسلیو معده زیر نظر پزشک حاذق و با تجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض جانبی به حد زیادی کاهش می یابد. از طرفی رعایت مراقبت های بعد از اسلیو معده می تواند از بروز خظراتی مانند آمبولی جلوگیری کند. مهمترین نکاتی که پزشکان و جراحان برای جلوگیری از آمبولی در عمل اسلیو توصیه می کنند، عبارتند از:

  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون برای پیشگیری از تشکیل لخته خون
  • پیاده روی و فعالیت بدنی
  • ترک سیگار
  • کاهش مصرف نمک و غذاهای شور
  • مصرف غذاهای کم چرب و پر فیبر شامل غلات کامل، میوه و سبزیجات

درمان آمبولی پس از جراحی اسلیو

در قدم اول باید محل آمبولی را یافته و با بررسی محل و اندازه لخته خون، درمان‌ مناسب انجام شود. به طور کلی، از مهمترین روش های درمان آمبولی بعد از اسلیو معده استفاده از داروهای ضد انعقاد خون و عمل آمبولکتومی است. معمولا لخته های خون کوچک با مصرف داروهای ضد انعقادی برطرف می شوند، اما در صورت بزرگی لخته خون عمل آمبولکتومی انجام خواهد شد. این جراحی به منظور رفع انسداد برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر و خطرات جدی مانند حرکت لخته خون به سمت ریه صورت می گیرد.

کاهش خطر مرگ آمبولی اسلیو معده

خوشبختانه عوارض و خطرات اسلیو معده نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، لذا احتمال مرگ و میر به شدت کاسته شده است. شاید خبرهای ناگواری از مرگ ناش یا زعمل های لاغری شندیده باشید، اما بهتر است بدانید که عامل اصلی خطرات جدی به تبحر پزشک بستگی دارد. علاوه بر این، مراقبت های بعد از عمل اسلیو احتمال بروز آمبولی و تهدید جان بیمار را تا حد زیادی کاهش می دهد. این جراحی ها نیاز به مهارت و تخصص دارند، بنابراین حتما برای انجام جراحی های لاغری به بهترین جراح متخصص و با مهارت مراجعه نمایید.

و در نهایت..

به طورکلی، هر عمل جراحی از جمله عمل هایی مانند اسلیو معده که برای کاهش وزن انجام می شود، با عوارض جانبی همراه است. اگرچه اغلب عوارض کوتاه مدت هستند و مشکلی ایجاد نمی کند، اما برخی از عوارض مانند آمبولی بعد از اسلیو معده می تواند سلامت بیمار را تهدید کند. از اصلی ترین دلایل آمبولی بعد از اسلیو عدم تحرک است، لذا توصیه می شود پس از عمل فعالیت های سبک مانند پیاده روی را آغاز نموده و پس از بهبودی کامل ورزش منظم را در برنامه روزانه خود قرار دهید. در پایان توصیه می شود برای کاهش عوارض جراحی های چاقی به جراح متخصص مراجعه نمایید.

*~ سوالات متداول درباره آمبولی بعد از اسلیو معده ~*

آمبولی پس از جراحی اسلیو معده طبیعی است؟

بله، آمبولی می‌تواند پس از عمل جراحی اسلیو معده رخ دهد، اگرچه این اتفاق نادر است. عواملی مانند تغییرات در ساختار معده و راه‌های هضمی می‌توانند خطر آمبولی را افزایش دهند.

چه کارهایی می‌توان در صورت بروز آمبولی بعد از اسلیو معده انجام داد؟

در صورت بروز علائم آمبولی، ناشی از رفتن غذا به بالا، باید به سریعی به پزشک خود مراجعه کنید. این وضعیت به مراقبت اورژانسی نیاز دارد و ممکن است نیاز به خلع غذا از راه تنفسی یا جراحی فوریخواهد داشت.

چگونه می‌توان از آمبولی اسلیو معده پیشگیری کرد؟

برای پیشگیری از آمبولی پس از عمل جراحی اسلیو معده، مهم است راهنمایی پزشک را درباره رژیم غذایی پس از اسلیو معده دنبال کنید، به طور منظم و کم حجم غذا بخورید، غذا را به آرامی بخورید و از مصرف مایعات قبل از و بعد از غذا خودداری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *